بررسی انواع ماسک؛ انواع ماسک و دستورالعمل استفاده از آن

ماسک تنفسی جزء تجهیزات پزشکی و حفاظت فردی است که برای جلوگیری از ورود آلاینده‌های موجود در هوا، عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماسک‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند در مکان‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در بیمارستان‌ها از انواع ماسک‌های دهانی جراحی، ماسک‌های فیلتردار و ماسک‌های تنفسی استفاده می‌شود که برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی مانند آنفولانزا، ویروس کرونا و سایر بیماری‌های دیگر کاربرد دارند. در حال حاضر و با افزایش میزان آلودگی هوا استفاده از ماسک‌های تنفسی برای رفتن در مکان‌های آلوده نیز امکان‌پذیر است. می‌توان گفت که انواع ماسک به سه دسته ماسک‌های پزشکی، ماسک‌های جراحی و ماسک‌های پارچه‌ای تقسیم می‌شوند. فروشگاهی اینترنتی مایسامد منبع بسیار معتبری برای خرید انواع ماسک و لوازم بهداشتی است.

 

 با انواع ماسک‌ها آشنا شوید

با انواع ماسک‌ها آشنا شوید

 

انواع ماسک‌ها با توجه به اینکه در چه مکانی مورداستفاده قرار می‌گیرند متفاوت هستند. به‌طورکلی ماسک‌های صورت یا ماسک‌های جراحی در دسته ماسک‌های پزشکی قرار می‌گیرند و به‌صورت ماسک‌های بندی یا کشدار تولید می‌شوند. این ماسک‌های صورت که روی دهان و بینی قرار می‌گیرند دارای چند لایه می باشند و جنس آن ها ممکن است از کاغذ، مواد مصنوعی و یا پنبه باشد.

در حال حاضر ماسک‌های دهانی یکبار مصرف برای جراحان و پزشکانی که در بیمارستان کار می کنند مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماسک‌ها می تواند به میزان قابل توجهی از بروز ارگانیسم های بیماری‌زا در مکان‌هایی مانند اتاق های جراحی، اتاق های دندانپزشکی و ... جلوگیری می کند. البته ماسک‌های جراحی برای مکان‌هایی که دارای گرد و غبار و آلودگی فراوان هستند توصیه نمی شود. چرا که نمی تواند از ورود آلاینده‌هایی که اندازه آن ها کمتر از ۲.۵ میکرون است جلوگیری کند.

دسته دیگری از ماسک، ماسک‌های تنفسی استاندارد یا همان ماسک‌های N95 و N99 هستند. این ماسک‌ها می توانند از انتقال عوامل بیماری‌زا در بیماری‌های خطرناکی مانند آنفولانزا، سرخک، آبله مرغان و بیماری‌های شدید تنفسی مانند کرونا از راه هوا جلوگیری کنند. با توجه به این که ماسک‌های N95 دارای فیلتراسیون قوی هستند و به‌صورت کامل روی صورت قرار می‌گیرند، در امور پزشکی و صنایع مختلف که امکان ابتلا به بیماری‌های تنفسی وجود دارد کاربرد دارند. در محیط های صنعتی که آلاینده‌های روغنی موجود هستند ماسک‌های N95 کاربردی ندارند و تنها می‌توانند در برابر آلاینده‌هایی که غیر روغنی هستند مقاومت داشته باشند.

نوع دیگر ماسک‌ها ماسک‌های پارچه‌ای هستند. این نوع از ماسک‌ها که در حال حاضر استفاده از آن ها زیاد دیده می شود، می‌تواند برای جلوگیری از انتقال ویروس در محیط های باز از افراد آلوده به دیگران جلوگیری کند. ذراتی که هنگام عطسه و سرفه از دهان و بینی افراد بیمار خارج می شود را در خود نگه دارد و از پراکنده شدن آن ها در هوا جلوگیری کند. ماسک‌های پارچه‌ای دارای یک لایه و چند لایه هستند و جنس آن ها می‌تواند متفاوت باشد. هم می توان از ماسک‌های پارچه‌ای که دارای جنس پلی اتیلن هستند استفاده کرد و هم پارچه های مصنوعی، در حال حاضر و در هنگام شیوع بیماری کرونا سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای را بسیار سودمند تر از استفاده نکردن از ماسک عنوان کرد. به همین خاطر بسیاری از افراد از ماسک‌های پارچه های ساده برای جلوگیری از بیماری کرونا استفاده می کنند.

 دستورالعمل و شرایط استفاده از ماسک‌های مختلف

دستورالعمل و شرایط استفاده از ماسک‌های مختلف

 

دستورالعمل و شرایط استفاده از ماسک‌های مختلف متفاوت است؛ اما دقت به این نکته لازم است که افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند. چرا که طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی ماسک‌ها نمی توانند از ورود ویروس به داخل بدن جلوگیری کنند. مگر اینکه فاصله مناسب حفظ شده باشد و شما از ماسک‌های استاندارد استفاده کرده باشید. در حال حاضر دستورالعمل هایی که برای استفاده از ماسک در نظر گرفته شده شامل موارد زیر می باشد.

  • ماسک‌هایی که استفاده می کنید یک بار مصرف هستند و به هیچ وجه نباید پس از خیس شدن ماسک دوباره از آن استفاده کنید. حتی هنگامی که احساس می کنید که در زمان تنفس ماسک شما خیس شده باید سریع آن را عوض کنید. در غیر این صورت به هیچ وجه قابلیت جلوگیری از ورود آلاینده ها و عوامل بیماری‌زا را نخواهد داشت.
  • رعایت فاصله ایمنی نیز جز مواردی است که هنگام استفاده از ماسک باید به آن توجه داشته باشید. اگر با افرادی مواجه شدید که علائمی از بیماری نشان می دهند و یا عطسه و سرفه می کنند سعی کنید حتی اگر از ماسک استفاده کرده‌اید با آن ها فاصله بگیرید.
  • مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در مکان‌هایی که تهویه مناسب ندارند و ممکن است عوامل بیماری‌زا در هوا وجود داشته باشد از ماسک‌های پارچه‌ای و نخی استفاده نکنید و سعی کنید از ماسک‌های استاندارد استفاده کنید. وجود تهویه، باز کردن درب و پنجره ها و کارهایی از این قبیل می تواند به میزان قابل توجهی از انتقال بیماری‌ها جلوگیری کند.

در سایت مایسامد بهترین برندهای تولید کننده ماسک که بالاترین کیفیت را دارا هستند با مناسب ترین نرخ برای مراجعین این سایت فراهم شده است.

 

برچسب ها:
نوشتن دیدگاه