چگونه ماسک تنفسی مناسبی انتخاب کنیم؟

چگونگی انتخاب ماسک تنفسی مناسب برای افراد از اهمیت خاصی برخوردار است. در دو سال اخیر به علت شیوع بیماری کرونا، همه ما تجربه استفاده از انواع ماسک های تنفسی را داشته‌ایم و به خاطر جلوگیری از انتقال این بیماری حتی گاهی اوقات در منزل مجبور به استفاده از ماسک تنفسی شده ایم، بنابراین این که بدانیم چگونه ماسک تنفسی مناسبی انتخاب کنیم، می‌تواند بسیار به ما کمک کند. بیشتر افرادی که سالم هستند و گرفتار بیماری هایی مانند مشکلات تنفسی و ناهنجاری های قلبی نیستند، حتماً باید از ماسک های تنفسی استفاده کنند. یک ماسک تنفسی کارآمد باید دارای ویژگی هایی مانند جلوگیری از انتقال ذرات تنفسی و همچنین تنفس پذیری باشد تا بتوان در شرایط مختلف از آن به راحتی استفاده کرد. در محیط‌های بیمارستانی معمولاً از ماسک هایی استفاده می شود که انتقال ذرات بیماری زا را به کمترین میزان ممکن برسانند؛ اما برای حضور در مکان های عمومی و فضای باز استفاده از ماسک های سه لایه معمولی نیز کفایت می کند. در ادامه به برخی از ویژگی های یک ماسک تنفسی مناسب اشاره می کنیم تا شما به عنوان مصرف کنندگان بدانید که برای انتخاب یک ماسک تنفسی مناسب باید چه چیزهایی را در نظر بگیرید. در سایت مایسامد اطلاعات لازم در مورد انتخاب ماسک مناسب، در مقاله های مختلف گرد آوری شده است.

 راندمان به دام اندازی ذرات، ویژگی مهم در انتخاب ماسک تنفسی

راندمان به دام اندازی ذرات، ویژگی مهم در انتخاب ماسک تنفسی


اولین نکته ای که هنگام استفاده از ماسک به ذهن ما می رسد این است که بتوانیم از انتقال ذرات بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها جلوگیری کنیم؛ اما گاهی اوقات دلیل استفاده از ماسک عدم انتقال بیماری نیست! در مکان هایی که آلودگی و گرد و غبار زیاد است ناچار به استفاده از ماسک می شویم؛ بنابراین باید به این ویژگی ماسک توجه خاصی داشته باشیم و همیشه به این نکته دقت کنیم که راندمان به دام اندازی ذرات توسط ماسک تنفسی که انتخاب می کنیم چگونه است. در حال حاضر انواع مدل های مختلف ماسک در فروشگاه های تجهیزات پزشکی موجود هستند. از ماسک های پارچه ای ساده گرفته تا ماسک های N95 یا .N99 ماسک های پارچه ای، تنها برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی موثر هستند و نمی‌توانند به میزان قابل توجهی از انتقال عوامل بیماری زا مانند ویروس ها جلوگیری کنند. همانطور که شاهد بودیم در طول دوران شروع بیماری کرونا، بسیاری از پزشکان و پرستارانی که از تجهیزات پزشکی و ماسک های N95 استفاده می کردند هم دچار بیماری کرونا شدند، بنابراین نمی‌توان گفت که ماسکی وجود دارد که می‌تواند جلوی انتقال ویروس را در فاصله های کوتاه و محیط های سربسته بگیرد، اما در صورت رعایت فاصله ایمنی استفاده از ماسک هایی مانند N95 و N99 به میزان قابل توجهی می تواند از انتقال ویروس و باکتری جلوگیری کند. ماسک های N95 و N99 که دارای الیاف نانو هستند می‌توانند ذراتی که بسیار ریز هستند و اندازه آن ها 3/0 میکرون است را نیز به دام بیندازند. به همین خاطر بیشتر کادر درمان از این قبیل ماسک ها استفاده می کنند.

 تنفس پذیری عامل مهم بعدی در انتخاب ماسک تنفسی

تنفس پذیری عامل مهم بعدی در انتخاب ماسک تنفسی


یکی دیگر از ویژگی های ماسک تنفسی مناسب، میزان تنفس پذیری آن است. هنگامی که جریان هوا بتواند به راحتی از ماسک تنفسی عبور کند و شما برای تنفس مشکلی نداشته باشید می توانید بگویید که ماسک شما دارای تنفس پذیری ایده آل است و در عین حال که از انتقال ذرات بزاق دهان که هنگام عطسه و سرفه در اطراف پخش می‌شوند جلوگیری می کند، می‌تواند به راحتی مولکول های هوا را منتقل کند و هیچ گونه مشکلی هم برای تنفس شما به وجود نیاورد. پارچه هایی که برای تولید ماسک های تنفسی استفاده می کنند و تعداد لایه های آن ها می تواند به میزان قابل توجهی بر تنفس پذیری ماسک ها تأثیر داشته باشد. ماسک هایی که در تولید آن ها از نانو الیاف استفاده می شود، هم دارای تنفس پذیری بالایی هستند و هم به میزان زیاد در برابر انتقال عوامل بیماری زا و گرد و غبار مقاومت دارند. الیاف ها، لایه های فوق نازکی هستند که دارای کارایی بالایی می باشند و چون این الیاف بسیار سبک هستند استفاده از آن ها کاملاً راحت بوده و موجب تعریق در ناحیه زیر ماسک نمی شود؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به اینکه در چه مکانی قصد استفاده از ماسک را دارید، انواع مختلف ماسک های تنفسی را تهیه کنید. قطعاً در مکان های آلوده و یا بیمارستان ها که افراد بیمار زیاد در آنجا رفت و آمد می‌کنند، باید از ماسک هایی استفاده شود که قدرت به دام اندازی ذرات ویروس و باکتری را داشته باشند، اما اگر تنها برای جلوگیری از ورود آلودگی و گرد و غبار به دستگاه تنفسی از ماسک استفاده می کنید می توانید از ماسک های معمولی نیز استفاده کنید.
در فروشگاه اینترنتی مایسامد می توانید تنوع بالای ماسک را با بالاترین کیفیت و قیمت هایی بسیار مناسب در اختیار داشته باشید. توضیحات مربوط به هر یک از ماسک ها به طور کامل وجود دارد و شما عزیزان می توانید پس از مطالعه آن ها ماسک مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

 

برچسب ها:
نوشتن دیدگاه