تولید تجهیزات پزشکی

لوازم و تجهیزات پزشکی شامل هرگونه ابزار، ماشین‌آلات، کالیبراتورهای آزمایشگاهی و وسایل مرتبطی هستند که در حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای راه‌اندازی کارخانه تولید تجهیزات پزشکی باید مطالعات مبسوطی را در حوزه‌های فنی، مالی و تحقیقات بازار انجام دهید. در واقع طرح توجیهی تجهیزات پزشکی توسط متخصصین با توجه به نتایج حاصل از این تحقیقات تهیه می‌شود.
راه‌اندازی چنین کارخانه‌هایی در داخل کشور علاوه بر اشتغالزایی باعث کاهش هزینه‌های تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌شود. همچنین این مجتمع‌های تولیدی ضمن ارتقا سطح بهداشتی جامعه از خروج ارز نیز ممانعت به عمل می‌آورند. کارخانه‌های تولیدکننده لوازم پزشکی در ایران محصولات متنوعی از ابزارهای کوچکی همچون پنس و قیچی گرفته تا تجهیزات برقی بزرگ مانند یونیت‌های دندانپزشکی و توانبخشی را تولید می‌کنند. برای تولید هر یک از این محصولات کلیه استانداردهای جهانی و استانداردهای ملی ایران رعایت می‌گردند.
در این مقاله از کالا اندیش مایسا به این پرسش پاسخ داده می‌شود که آیا امکان تاسیس کارخانه تولید لوازم پزشکی با سرمایه کم وجود دارد؟ طرح توجیهی چنین پروژه‌ای چگونه و به چه منظور تهیه می‌شود؟

تولید تجهیزات پزشکی

تولید تجهیزات پزشکی با سرمایه کم

یکی از گام‌های مهم در هنگام راه‌اندازی کارخانه تولید تجهیزات پزشکی برآورد هزینه‌های مالی آن است. در واقع تجزیه و تحلیل بخش مالی و اقتصادی پروژه بدون تخمین هزینه‌ها دیدی ناقص در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین دلیل هزینه‌های پیش از تاسیس، هزینه خرید زمین و حامل‌های انرژی باید به دقت تعیین شوند. همچنین در این بین برآورد هزینه دستمزد نیروی انسانی و بسیاری موارد دیگر نیز مهم است.
شما باید برای نگارش طرح توجیهی پروژه خود هزینه‌ها را با مبالغ واقعی و داده‌های روز محاسبه کنید و برای این منظور تحقیقات گسترده و استعلامات فراوانی را انجام دهید.
لازم به ذکر است که فعالیت در این صنعت به دلیل رفع وابستگی به کشورهای دیگر و خودکفایی از حمایت‌های دولتی برخوردار است. بانک ها نیز به دلیل سودآوری بالای این صنعت وام‌های قابل توجهی را با بهره کم در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در این میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه معافیت‌های خاص مالیاتی از سرمایه‌گذاران حمایت کرده است. همچنین وزارت صنایع و معادن نیز اقدامات اساسی را در جهت حمایت از کارآفرینان به منظور ایجاد کارخانه‌های تولید لوازم پزشکی انجام داده است.
همچنین برای راه‌اندازی کارخانه‌هایی در این حوزه نیاز به نیروهای متخصص نیست و می‌توان تمام کارهای فنی و آزمایشگاهی را به افراد تازه‌کار آموزش داد. این امر باعث می‌شود که بتوان با سرمایه کم اقدام به تاسیس کارخانه تولیدی کرد. در کل با توجه به نیاز مداوم و پیوسته بخش تشخیص و درمان به لوازم پزشکی، فعالیت در زمینه تولید آن‌ها از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر است.

تولید تجهیزات پزشکی با سرمایه کم

طرح توجیهی تولید تجهیزات پزشکی

برای اینکه بتوانید کارخانه تولید تجهیزات پزشکی تاسیس کنید، باید مجوزهایی را از وزارت بهداشت و درمان و همچنین اداره کل تجهیزات پزشکی بگیرید. یکی از مدارک الزامی مورد نیاز برای اخذ مجوز ارائه طرح توجیهی تجهیزات پزشکی است.
در این طرح تمام اطلاعات باارزش درباره کسب‌وکار شما شرح داده می‌شود و در واقع این طرح وظیفه متقاعد کردن نهادهای مربوطه به توجیه‌پذیری پروژه را برعهده دارد. همچنین تنها در صورتی تولیدکنندگان لوازم پزشکی می‌توانند از بانک‌ها تسهیلات کم بهره دریافت کنند که طرح توجیهی خود را به بانک تحویل دهند.
علاوه بر این، طرح توجیهی تجهیزات پزشکی به عنوان مرجعی دقیق و کامل برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. افرادی که نگارش بیزینس پلن پروژه را انجام می‌دهند، در ابتدا مشخصات طرح را به دقت بررسی کرده و سپس ابزارها و زیرساخت‌های مورد نیاز را معرفی می‌کنند.
البته در این میان برآورد شاخص‌های مالی و مطالعه بازار به دست کارشناسان نیز بسیار مهم است. زیرا این قبیل امور دید شفاف و واضحی را در همان ابتدای کار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. بنابراین با کمک طرح توجیهی می‌توانید سریع‌تر به سود اجرای پروژه پی برده و از ضررهای مالی آتی پیشگیری کرد. همچنین کارآفرینان موفق با نتایج بدست آمده از طرح توجیهی را مبنای سرمایه‌گذاری خود قرار داده و به پشتوانه آن موانع را پشت سر می‌گذارند.
در حال حاضر تولید لوازم پزشکی در داخل کشور بخش اندکی از نیازهای داخلی را پوشش می‌دهد. بنابراین به جرات می‌توان گفت که این حوزه پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد. افزون بر این شما می‌توانید با بالاتر بردن کیفیت محصولات خود بازار خاورمیانه و کشورهای همسایه را نیز در دست بگیرید. شایان ذکر است که هیچ محدودیتی در زمینه صادرات تجهیزات پزشکی به سایر کشورها وجود ندارد.

نوشتن دیدگاه