آیا آی یو دی باعث لک صورت میشود؟

آی یو دی یک دستگاه کوچک شبیه به حرف T انگلیسی است که به منظور جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع آی یو دی همانند دیگر داروهای شیمایی از عوارض جانبی خاصی برخوردار هستند و امکان دارد این عوارض در برخی مصرف کنندگان کمتر و در برخی دیگر بیشتر مشاهده شود. یکی از مهمترین و رایج ترین عوارض استفاده از آی یو دی بروز لک صورت است که با نام علمی ماسما نیز شناخته می شود. از دلایل بروز ملاسما می توان به تولید بیش از اندازه رنگدانه ملانین اشاره کرد. به طور کلی، لایه بیرونی پوست انسان حاوی سلول ملانوسیت است. سلول های ملانوسیت به تولید و ذخیره ملانین می پردازند، در نتیجه هر چه پوست انسان از ملانین بیشتری برخوردار باشد میزان تیرگی پوست بیشتر می شود. از علایم افزایش ملانین می توان به قرارگیری در معرض اشعه UV، اشعه مادون قرمز و هورمون هایی اشاره کرد که در برخی روش های کنترل بارداری مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا دستگاه ای یو دی باعث لک صورت می شود

آیا دستگاه ای یو دی باعث لک صورت می‌شود

با وجود اینکه آی یو دی یکی از قوی‌ترین روش های جلوگیری از بارداری است، اما می‌تواند همانند دیگر داروهای ضد بارداری عوارض جانبی به همراه داشته باشد. داروهای ضد بارداری هورمونی از استروژن و پروژسترون گرفته تا انواع آی یو دی های هورمونی در ایجاد لک صورت نقش دارند. لک صورت یا ملاسما که نوعی تیرگی در نقاط مختلف پوست است به عنوان یکی از عوارض جانبی آی یو دی شناخته می‌شود. دلیل ایجاد لک صورت را می‌توان در نوسانات هورمون‌ها شناسایی کرد. لازم به ذکر است که اگر پوست در معرض اشعه مادون قرمز خورشید و ماوراء بنفش (UV) قرار بگیرد این لک‌ها افزایش پیدا خواهند کرد. پزشکان متخصص زنان و زایمان معتقدند لک صورت در افرادی که دارای لک‌های هورمونی هستند بیشتر مشاهده می‌شود. لک پوست علاوه بر اینکه ممکن است خود به خود از بین برود، احتمال دارد با توقف استفاده از آی یو دی یا داروهای هورمونی به طور کامل محو گردد. با وجود اینکه لک‌های هورمونی به بدن شما آسیبی وارد نمی‌کنند، می‌توانید برای درمان آنها به متخصصان پوست و مو مراجعه کنید.

انواع آی یو دی  برای جلوگیری از بارداری

انواع آی یو دی برای جلوگیری از بارداری

در حال حاضر دو نوع آی یو دی در ایران استفاده می‌شود، آی یو دی مسی و آی یو دی هورمونی. در آی یو دی مسی بدنه آی یو دی با مس اسپرم کش پوشش داده شده است. زمانی که آی یو دی مسی در رحم قرار می‌گیرد یون‌های مس شروع به آزاد شدن می‌کنند و اسپرم‌های موجود در رحم را نابود می‌کنند. این نوع آی یو دی می‌تواند 10 الی 12 سال بدون نیاز به تعویض استفاده شود. آی یو دی هورمونی اما همان‌طور که پیش از این اشاره شد، با ترشح هورمون پروژستین مانع از لقاح تخمک و اسپرم می‌شود. زمان اثربخشی این نوع آی یو دی بر اساس مدل‌های موجود در ایران در بدن افراد تفاوت دارد. زمان اثر بخشی آی یو دی هورمونی میرنا 7 سال، آی یو دی کیلینا 5 سال، آی یو دی اسکایلا 3 سال و آی یو دی لیلتا 7 سال است.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آی یو دی، و همچنین تهیه آن، به وبسایت شرکت کالا اندیش مایسا مراجعه فرمایید.

 

نوشتن دیدگاه