ژل سونوگرافی لوبریکانت چیست؟

سونوگرافی عملی تخصصی برای مشاهده ارگان‌های درونی و تشخیص بیماری بوده که برای انجام آن پزشک متخصص به ژل سونوگرافی لوبریکانت نیاز دارد. این ماده به دلیل خاصیت روان‌کنندگی که دارد باعث می‌شده تا دستگاه به خوبی روی بدن بیمار حرکت کند و مشاهده ارگان‌های درونی راحت‌تر انجام می‌شود‌. این ژل کاملا شفاف بوده که در نمونه‌های مختلف هم تولید می‌شود و بوی خاصی هم ندارد. غلظت ماده کاملا استاندارد بوده به طوری که به خوبی روی سطح پوست قرار گرفته و ریزشی هم ندارد. این ژل ماده‌ای رسانایی بوده که حالتی سرد و نیمه شفاف دارد و به دلیل ضد حساسیت بودن با هر پوستی سازگار است و هیچ گونه قرمزی و اگزمایی بوجود نمی‌آورد. قرار دادن این ماده در بسته‌بندی های استریل مانع از نفوذ میکروب به درون آن می‌شود. مهمترین خاصیتی که یک ژل سالم و با کیفیت دارد این است که می‌تواند به عنوان یک رابط بین پوست و دستگاه قرار بگیرد. اگر چه ماندگاری این ماده زیاد است اما پس از اتمام سونوگرافی به راحتی از روی پوست پاک می‌شود و بوی آزار دهنده‌ای هم ندارد.

ژل سونوگرافی لوبریکانت چیست

آیا ژل لوبریکانت برای سونوگرافی قابل استفاده است؟

ژل لوبریکانت از نظر نوع کاربرد با ژل سونوگرافی تفاوت‌های زیادی دارد و شما باید متناسب با نیاز خود آن ها را تهیه کنید. ژل سونوگرافی بیشتر به صورت سطحی استفاده می‌شود تا ارتباطی سالم بین پوست و دستگاه برقرار شود. ژل سونوگرافی واژینال هم برای سونوگرافی از واژینال کاربرد دارد و چون ترکیبات بی خطری دارد استفاده از آن به صورت داخلی هم عوارضی برای بیمار ندارد. اما ژل لوبریکانت بر خلاف ژل سونوگرافی نقش روان کنندگی و مرطوب کنندگی دارد و از خشکی واژن جلوگیری می‌کند به همین دلیل برای روابط جنسی سالم و لذت بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو ژل از نظر نوع ترکیبات اصلی شباهت زیادی با هم دارند اما لوبریکانت در نمونه‌های مختلف تولید می‌شود که برخی دارای گلیسیرین و برخی دیگر فاقد گلیسیرین هستند. لوبریکانت نمی‌تواند کارایی ژل سونوگرافی را داشته باشد چون بر پایه روغن، آب، سیلیکون و مواد طبیعی است که تنها از خشکی و سوزش واژن هنگام رابطه جنسی جلوگیری می‌کنند. غلظت این ماده زیاد بوده و مانع از اصطکاک بیش از حد در روابط جنسی می‌شود به همین دلیل درد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این دو ژل اگر چه از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی با هم دارند اما از نظر کارایی دو ماده متفاوت هستند.

آیا ژل لوبریکانت برای سونوگرافی قابل استفاده است؟

دلیل استفاده از ژل لوبریکانت برای سونوگرافی

مهم‌ترین دلیل استفاده از ژل لوبریکانت برای سونوگرافی ایجاد اصطکاک لازم بوده تا رابطه‌‌ای مفید بین بدن و دستگاه ایجاد شود. چه سونو داخل واژن باشد و چه روی پوست این ماده نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ماده یک رسانا بوده که ارتباط خوبی بین سر دستگاه و بدن ایجاد می‌کند. هدف از استفاده این ژل انتقال انرژی صوتی به بافت بدن آن هم بدون وجود هیچگونه هوا می باشد. اهمیت ژل سونوگرافی به خاطر انعکاس کمتر امواج هنگام عبور از بافت های بدن است و دید را بهتر می‌کند. در واقع این ژل یک عامل اتصال بوده که هوا و خلل بین دستگاه و بدن را از بین می برد به همین دلیل پزشک می‌تواند به راحتی ارگان‌های داخلی را مشاهده کرده و به راحتی بیماری را تشخیص دهد. عملکرد صحیح این ژل دید پزشک را بهتر کرده کرده حتی می‌تواند صدای جنین را به راحتی گوش دهد. این ژل روشن و چسبنده است به همین دلیل دستگاه را به خوبی روی پوست نگه می‌دارد. ژل لوبریکانت درون واژن هم قابل استفاده بوده و امر سونوگرافی را برای پزشک آسان‌تر می‌کند.

نوشتن دیدگاه